Pages

Wednesday, May 5, 2010

surah An-Nur ayat 31

Read surah An-Nur just now, along with the tafsir. But then I noticed one sentence that i dont really understand. 
“Dan janganlah mereka menghentakkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan.”

When I Googled it, found a website called halaqah which discusses about whether ankle bracelet with bells is allowed to be worn by Muslims or not.



SO, what i understood was, the sentence actually meant, 
Jangan dihentak2 bumi dengan kaki supaya berbunyi perhiasan yang dipakai, seperti gelang-gelang kaki dan lain-lain. Dan oleh sebab hentakan itu, perhiasan itu diketahui orang bukan mahram, maka ia boleh menjadi fitnah.

Secara lebih mendalamnya,

ayat atas ni menunjukkan larangan menghentak-hentakkan kaki ke bumi, kerana ia akan menyebabkan perhiasan yang tersembunyi seperti gelang kaki diketahui oleh lelaki-lelaki bukan mahram. So, kalau setakat memakai gelang kaki je, tidaklah mengapa selagi mana tidak dihentak-hentakkan kaki hingga bunyinya didengari, hingga lelaki-lelaki bukan mahram mengetahui ada perhiasan di dalamnya. 
However, dalam case yang pakai gelang kaki yang berloceng, lain la. Walaupun kaki tidak dihentak-hentakkan pun, apabila wanita tersebut bergerak, berjalan dan lain-lain, maka bunyinya masih terhasil! Jadi ia termasuk dalam larangan yang dimaksudkan dalam ayat ini. 

Ini kerana yang menjadi punca larangan bukanlah kerana menghentak2 kaki, tetapi larangan tersebut adalah kepada ‘pengzahiran’ perhiasan yang tertutup.

---Bagus, I learnt something today. and and good thing i dont even have any ankle bracelets, if not it would be a waste kan hehe.


0 comments:

Post a Comment